معاون رئیس جمهور: صنایع خلاق و فرهنگی راه تقویت هویت و انسجام ملی است 

بهروز آذر به نقش اجتماعی و هویتی صنایع خلاق و فرهنگی پرداخت و گفت: یکی از راه‌های تقویت هویت و انسجام ملی از مسیر صنایع فرهنگی و توسعه صنایع خلاق فرهنگی است.  
کد خبر: ۷۷۲۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۲ - 25August 2025

به گزارش خبرنگار جامعه دفاع‌پرس، «زهرا بهروزآذر» معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در دومین رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی با بیان اینکه نگاه دولت چهاردهم به موضوع صنایع خلاق، صرفا یک نگاه اقتصادی نیست، اظهار داشت: ما صنایع خلاق را موتور محرکه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌بینیم چراکه صنایع خلاق برپایه نوآوری، فرهنگ و هنر و همزمان عناصر فناوری است.

معاون رئیس جمهور: صنایع خلاق و فرهنگی راه تقویت هویت و انسجام ملی است 

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور تصریح کرد: صنایع خلاق فرهنگی که به‌طور هم‌زمان در اشتغالزایی و حفظ هویت فرهنگی ما موثر هستند شامل صنایع دستی، موسیقی، فیلم و گردشگری و... هستند که طبیعتا زنان که نیمی از جمعیت کشور و سرمایه فکری و تخصصی کشور را شامل هستند، در آن نقش بسیاری دارند.

وی کارآفرینی فرهنگی را قلب و موتور متحرکه صنایع خلاق دانست و درباره تفاوت آن با کارآفرینی تجاری و صنعتی گفت: ویژگی این نوع کارآفرینی، همان فرهنگ‌محوری و هویت‌دار بودن  و بومی بودن آن است که ما در کشورمان به واسطه تنوع و تکثر اقوام و مذاهب و فرهنگ‌ها و فرصت‌های فوق‌العاده‌ای در آن داریم که امیدواریم با تسهیل‌گیری‌های مورد نیاز بستر بروز و ظهور آن‌ها ایجاد شود.

بهروزآذر، نوآوری و ایده را لازمه توسعه کارآفرینی فرهنگی دانست و ادامه داد: جذب افراد خلاق و دارای نوآوری در این صنایع برای توسعه و پرورش خلاقیت مهم است؛ ما باید از یک‌سری تکنیک و آموزش‌ها برای بازگشت به خلاقیت‌هایی که در وجودمان قرار داده شده و فراموش شده است، استفاده کنیم تا مجدد این ظرفیت زنده و پرورش داده شود و ترویج مثبت اندیشی در این زمینه مهم است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور نگرش مثبت و داشتن امید را از دیگر الزامات موفقیت در خلاقیت و نوآوری دانست و تاکید کرد: ما در ایران بخاطر میراث و داشته‌های گسترده در سنت‌ها و فرهنگ ایرانی که تاکنون مورد غفلت مانده و باید این ظرفیت‌ها دارای اصالت دوباره احیا شود و تبدیل به فرصت‌های جدید شود، امیدوار باشیم. 

بهروزآذر، آموزش مهارت‌های مدیریتی و کسب‌وکار برای هنرمندان را ضروری دانست و تاکید کرد: تا زمانی که یک اقدام فرهنگی به یک ضرورت تبدیل نشود، نمی‌توانیم در صنایع فرهنگی و توسعه آن‌ها موفق شویم لذا پیدا کردن نقطه صفر، بحث هزینه و فاید، بازاریابی و شناخت مشتری در این زمینه‌ها مهم است.

وی از حمایت و پشتیبانی و شبکه‌سازی بین‌المللی دولت در این زمینه خبر داد و ادامه داد: صنایع فرهنگی اثرات اجتماعی و هویت‌دارند؛ یکی از راه‌های تقویت و انسجام هویت ملی از مسیر صنایع فرهنگی و توسعه صنایع خلاق است که امیدواریم به فرصت بی‌بدیل و پایدار تبدیل شود. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار